כמה טיפ להשאיר?

כמה טיפ להשאיר?

'טיפ' – תשר בעברית המוגדר כ"סכום כסף מועט שנוהגים להוסיף לנותן שירות (למלצר, לסבל וכד') מלבד השכר שהוא מקבל מן המעביד". מקורה המילה תשר הוא תשורה- מתנה.

אבל בשונה ממתנה נוהג ה'טיפ' הפך לנוהג נפוץ, ואפילו כמעט חובה בכל ביקור במסעדה¬¬¬. תשלום הטיפ מתווסף לסכום הארוחה. הטיפ שבעבר היה גינון נימוס הפך לנוהג מקובל. ברוב העולם המערבי מקובל לתת טיפ.

הנהוג לתת טיפ נהיה נפוץ ביותר והלקוח שואל את עצמו, ובצדק למה לתת טיפ לנותן שירות שמקבל משכורת ממקום העבודה? על מה אני בעצם מוסיף פה ? ויש בשאלה הזו מן האמת. בואו נסביר את הסיבה שבגללה נותנים טיפ.

 ההיגיון שעומד מאחורי הטיפ הוא לצ'פר את העובד הפשוט, זה שלא גורף את הרווחים הגדולים ומשכורתו נמוכה. הטיפ מעודד אותו לתת שירות יותר טוב וממריץ אותו. יש הגורסים שהטיפ הוא פידבק על השירות שנתן, ובעצם זה כמו לומר 'תודה' על מה שקיבלתם, ויש מי שחושב שטיפ הוא חלק בלתי נפרד מהיציאה למסעדה. 
במסעדה סכום הטיפ מהווה  12% ממחיר הארוחה. אבל בבית קפה-שמשלמים בו בדרך כלל סכום נמוך יותר אחוז הטיפ יעמוד על  15%.

הגובה של הטיפ תלוי בעוד דברים אחרים והוא לא חייב להיות קבוע. ומשתנה בהתאם לשירות שקיבלתם מהמלצר.
שימו לב שאם האוכל לא היה לטעמכם ולשביעות רצונכם זה לא אמור להשפיע על גובה הטיפ למלצר, שכן הוא עשה את עבודתו ואיכות האוכל וטעמו לא קשורים אליו הוא רק מגיש את מה שניתן לו. מה שקשור אליו הוא השירות, החיוך, הסבלנות וההתחשבות בכם. ובמקרה של שירות יוצא דופן אפשר גם להוסיף. זה לא יגרום לנזק כבד מידי לכיס שלכם,  וגם ישמח את המלצר מאוד.

לא רק במסעדה או בבית קפה בכל תחום בו ניתן שירות נהוג לתת טיפ. גם לברמנים נהוג להעניק 15% ממחיר המשקאות ששתיתם, ואף לעגלם כלפי מעלה. ברשת המבורגרים ומזון מהיר הסכום יהיה נמוך יותר מאשר מסעדה או בית קפה, כי מחיר האורחה גם בדרך כלל יותר זול ממסעדה או מבית קפה ממוצע, והוא ישתנה בהתאם לשביעות רצונכם אבל ויתור מוחלט על נתינת הטיפ יהיה לרוב רק במקרים קיצוניים. 

במקומות רבים ישנה אפשרות להוסיף את סכום הטיפ לתשלום החשבון גם אם התשלום נעשה בכרטיס אשראי. ובמקרים כאלה אין תלות בין כמות המטבעות הנמצאת במקרה בכיסכם או בארנקכם לבין הטיפ שתוכלו להשאיר למלצר וכך אתם משלמים את הכל ביחד. 
הטיפ, אגב, יעבור לעתים ישירות למלצר או כפי שנהוג במקומות אחרים הוא יעבור לקופה ויתחלק שווה בשווה בין חברי הצוות ונותני השירות ששירתו אתכם במהלך הערב. כך או כך צריך לתת טיפ.

טיפים בחו"ל 

במקרה ואתם מתכננים נסיעה לחו"ל הכוללת גם ביקור המסעדות ששם, קחו בחשבון שהנוהג והאחוזים של הטיפ הם שונים ממה שאתם רגילים פה בישראל. דאגו לתת את הטיפ במטבע המקומי. זה מכבד את מקבל הטיפ, ומונע ממנו את הטרחה שבחיפוש צ'יינג' שימיר לו את הכסף למטבע מקומי.
עוד נקודה חשובה היא לתת טיפ במזומן. ולא בכרטיס אשראי כי כשאתם נותנים בכרטיס אשראי אתם לא יודעים להיכן הכסף יתגלגל, ולמי הוא יגיע בסופו של דבר.

 

Article source: https://www.kosherest.co.il/publishing/article//25-כמה-טיפ-להשאיר.html

  • מאמרים
  • Jan 24, 2017
  • יצחק נחמד

מסעדות בשרים כשרות ברעננה

כמו בשאר הערים במרכז העיר, לא קל למצוא מסעדת בשרים כשרה גם ברעננה. הצוות שלנו בכושרסט מעוניין לעזור לתושבי רעננה ומבקריה השומרים על כשרות, ליהנות גם הם ממה שיש לעיר להציע ולמצוא...
המשך קריאה ←

מאכלי חג מיוחדים

לכל חג יש את הטעם המיוחד שלו, את האוכל שרק שלו שנותן את האווירה הלא שגרתית והפורצת דרך השונה שבעצם עושה את כל החוויה של החג ומדגישה את השוני שביום הזה לעמת כל ימי השנה זה הזמן...
המשך קריאה ←

מה הכוונה של 'אוכל טוב'?

כולם רוצים אוכל טוב. איך מתבטאת האיכות של האוכל ברמה בכמות אולי בסגנון? האם יש אוכל טוב מוגדר שכולם מסכימים עליו או שזה עניין אינדיבידואלי ואישי לכל אחד? ממה מגיעות ההעדפות שלנו...
המשך קריאה ←

מסעדות יוקרתיות במיוחד

המנה מגיעה בצורה מיוחדת ואפופת סטייל עם קישוטים קטנים בצלחת הגדולה אין ספק שכזאת הופעה מגבירה את התיאבון ומעלה אותו בכמה דרגות האווירה הכללית נעימה ומנומסת וכל מה שורצים נענה...
המשך קריאה ←

מסעדות לבעלי מוגבלויות

שאלתם את עצמכם פעם מה עושה נכה כשהוא רוצה ללכת למסעדה מעולה וטעימה שהכניסה אליה היא רק עם מדרגות? איך הוא מגיע לשם? ההגעה נעשית מסובכת ולא נעימה ויכול להיות שהוא יצטרך לוותר על...
המשך קריאה ←

מסעדות לא רגילות

לאן לוקח אותכם הדמיון הפרוע שלכם? לאי על שפת הים עם תפריט קוקטיילים מעולה או מסעדה רומנטית עם הראש ההר? לכל פנטזיה יש מקום ומקום מעולה לאוכל טוב שעושה את החוויה לשונה, כיפית...
המשך קריאה ←

כותב המאמר

המאמרים הנצפים ביותר

המאמרים האחרונים

מסעדות בשרים כשרות ברעננה

מסעדות בשרים כשרות ברעננה

כמו בשאר הערים במרכז העיר, לא קל למצוא מסעדת בשרים כשרה גם ברעננה. הצוות שלנו בכושרסט מעוניין לעזור לתושבי רעננה...

עוד
סוגים מסעדות שונים

סוגים מסעדות שונים

יש מבחר ענק של אפשרויות לצאת לאכול יש גם הרבה מקומות אבל רק מקום אחד יזכה בכם במשך היום או הלילה. בשביל למצוא את...

עוד
סיור במטבח היהודי

סיור במטבח היהודי

הוא עתיק, אפוף ניחוחות קדומים ומתכונים ישנים אבל גם היום הוא חי המטבח של אלפי אנשים שנהנים שוב ושוב מתפריט משובח...

עוד
מסעדות לא רגילות

מסעדות לא רגילות

לאן לוקח אותכם הדמיון הפרוע שלכם? לאי על שפת הים עם תפריט קוקטיילים מעולה או מסעדה רומנטית עם הראש ההר? לכל...

עוד
מסעדות לבעלי מוגבלויות

מסעדות לבעלי מוגבלויות

שאלתם את עצמכם פעם מה עושה נכה כשהוא רוצה ללכת למסעדה מעולה וטעימה שהכניסה אליה היא רק עם מדרגות? איך הוא מגיע...

עוד
מסעדות יוקרתיות במיוחד

מסעדות יוקרתיות במיוחד

המנה מגיעה בצורה מיוחדת ואפופת סטייל עם קישוטים קטנים בצלחת הגדולה אין ספק שכזאת הופעה מגבירה את התיאבון ומעלה...

עוד